Wat te doen bij een betalingsachterstand

Het kan gebeuren dat je niet genoeg saldo op je rekening hebt staan. Dan lukt het ons niet om je premie te incasseren. Je kunt ook een keer vergeten je premie over te maken. Misschien kun je de rekening niet betalen, omdat je het financieel moeilijk hebt. In al die gevallen krijg je een betalingsachterstand. Wij helpen je graag met het vinden van een oplossing.

Wat kun je doen bij een betalingsachterstand?

  • Wil je jouw openstaande premie direct betalen? Dan kun je dat doen op het op de nota vermelde rekeningnummer. Vermeld daarbij altijd je relatienummer.
  • Kun je niet meteen betalen? En heb je nog geen brief ontvangen? Neem dan even contact met jouw adviseur op.
  • Heb je al een brief van ons incassobureau gekregen? Dan loopt het contact over je betalingsachterstand via hen.
  • Heb je als particulier zorgen over je financiën of heb je schulden? Al ruim 36.000 mensen met schuldzorgen werden geholpen met gepast advies via Geldfit. Doe via www.geldfit.nl een gratis online test en krijg advies op maat.

Wat gebeurt er als je een betalingsachterstand hebt?
Wij sturen in totaal maximaal 3 herinneringen. Wij vinden het belangrijk dat je weet welke stappen wij nemen wanneer je niet op tijd betaalt. Hieronder staan deze stappen.

Herinnering:
Wanneer je betaling nog niet door ons is ontvangen, sturen wij je eerste een herinnering. Wij geven je de mogelijkheid om alsnog te betalen.
Reageer je niet op onze herinnering(en) om te betalen? Dan loopt je achterstand op je betaling op. Het is belangrijk om op tijd contact met ons op te nemen. Samen kunnen wij kijken naar de mogelijkheden.

Extra kosten
Reageer je niet op onze herinnering(en)? Dan ontvang je een aanmaning en moet je extra kosten gaan betalen, bovenop de premie.

Extra kosten, niet meer verzekerd en incassobureau
Reageer je niet op onze aanmaning, dan ontvang je een sommatie. Op dat moment worden de extra kosten bovenop de premie verhoogd. Daarnaast stoppen wij de dekking van je onbetaalde verzekering(en). Wanneer wij dit doen, ontvang je van ons bericht waarin staat per welke datum je niet meer bent verzekerd. Als je schade krijgt, wordt deze schade niet meer vergoed.

Bij een onbetaalde verzekering voor een motorrijtuig melden wij het kenteken af bij de Rijksdienst voor het wegverkeer (RDW). Als je motorrijtuig niet verzekerd is, kun je een boete krijgen van de RDW. Je bent namelijk wettelijk verplicht je auto te verzekeren.

Betaal je de achterstand op de premie niet, dan schakelen wij het incassobureau in. Zo’n bedrijf zorgt ervoor dat jij jouw openstaande premie alsnog aan ons betaald. Het contact over de betaling loopt dan verder via het incassobureau.

Beëindiging van de verzekering(en)
Als na de drie herinneringsmomenten de openstaande premie nog steeds niet betaald is, dan ontvang je van ons een bericht dat wij je onbetaalde verzekering(en) gaan beëindigen. Wanneer wij je verzekering(en) beëindigen, wordt het moeilijker voor je om in de toekomst nieuwe verzekering(en) af te sluiten bij ons of bij andere verzekeraars.

Belangrijk om te weten
Je bent altijd verplicht om de premie te betalen, ook als je geen dekking meer hebt. Totdat wij je verzekering(en) beëindigen, kun je elk moment nog je openstaande rekening betalen. De dag nadat wij het openstaande bedrag hebben ontvangen, ben je weer verzekerd. Dit geldt ook voor je motorrijtuigenverzekering.

Je kunt misschien een betalingsregeling treffen
Lukt het je niet om je premieachterstand in één keer te betalen? Dan kan je misschien een betalingsregeling met ons treffen. Samen met jou stellen wij een betalingsregeling vast. Wij moeten de premie dan wel kunnen incasseren van je rekening. Als dat niet lukt, vervalt de regeling.

Wil je voortaan via automatische incasso betalen?
Met een automatische incasso verklein je het risico dat je een premiebetaling mist. Wil je overgaan op automatische incasso? Neem dan contact op met jouw adviseur.